Nielen naši súčasní, ale aj potenciálni zákazníci pri návšteve predajní Phase oceňujú, ako je o nich u nás postarané a páči sa im, že ponúkame originálny sedací nábytok. Niet pritom divu, že sa zaujímajú o všetko, čo za vznikom sedacej súpravy stojí a dokonca aj o históriu celej firmy.

Pretože najviac o tom vie Martin Duras, ktorý Sedačky Phase ako študent vysokej školy v roku 2007 založil a dodnes ich vlastní, prinášame vám tentoraz rozhovor práve s ním. Priblíži vám nielen históriu ale aj hlavné myšlienky a zásady, ktorými sa firma riadi.

Sedací nábytok je veľmi špecifický odbor, ako ste sa k podnikaniu v tomto odvetví dostali?

Otec vyrábal sedačky pre zahraničného predajcu počas môjho štúdia na strednej škole. Po doštudovaní som chcel založiť vlastnú firmu a byť tak nezávislý od svojich rodičov. Obchod so sedacími súpravami mi prišiel ako najrýchlejšia možná voľba, aby som sa osamostatnil.

Martin Duras založil prvú predajňu so sedacím nábytkom tesne po strednej škole. Zdroj: Archív Sedačky Phase

Pre niekoho, kto chce začať podnikať, je najdôležitejšie nájsť vhodný produkt alebo službu. Ja som mal šťastie, že som ten produkt našiel v otcovej firme.

Spomenuli ste, že firmu ste založili tesne po strednej škole, bolo to v roku 2007. Bolo to v takto mladom veku pre vás ťažké? Čo všetko ste sa museli naučiť?

Áno, začal som podnikať súčasne s vysokou školou, ktorú som nakoniec kvôli podnikaniu po troch rokoch ukončil.

Začiatky sú pre každého podnikateľa ťažké, konkrétne u mňa bol najväčší problém s vedomosťami. Nevedel som, ako by mala predajňa vyzerať, ako sa robí reklama, čo je to marketing. Prosto vôbec nič. V tej dobe ešte neexistovala ani značka PHASE. Prvá predajňa bola holá len s pár sedačkami a nápisom sedací nábytok.

Martin Duras začínal s jednou predajňou, no teraz ich má celkom devätnásť po celom Slovensku a v Českej republike. Na obrázku je bratislavská predajňa na Galvaniho ulici č. 7. Zdroj: Archív Sedačky Phase

 

Neštudoval som tento odbor a otec bol výrobca, ktorý nikdy nepodnikal v maloobchode. Takže som musel začať vyhľadávať vedomosti inde.
Na začiatku som si všímal hlavne konkurenčné firmy, ako predávajú, aké majú reklamy a snažil som sa od nich niečo naučiť, napodobniť ich.

Neskôr som začal navštevovať veľa kurzov a študovať knihy o reklame, marketingu, manažmente a osobnom rozvoji. A to bol zlomový bod v mojom podnikaní. Začal som robiť veľké zmeny.

Aké ste mali ideály na začiatku podnikania a ako sa menili so získanými skúsenosťami?

Na začiatku podnikania neboli veľké plány a sny. Chcel som sa osamostatniť a všetko ostatné prišlo až neskôr.

Keď som videl iné firmy, ich počet predajní, až vtedy som začal uvažovať v zmysle, keď to funguje aj im, prečo by to nemohlo fungovať mne.

Veľmi rýchlo som sa učil, zlepšoval a súčasne otváral ďalšie predajne.

Všetko toto prebiehalo v čase najväčšej krízy, čo bola moja veľká výhoda. Reklamné spoločnosti zľavili zo svojich cien a konkurencia prestala investovať do reklamy a rozvoja. V čase, keď som ja otváral nové predajne, oni tie svoje zatvárali. Keď sa z toho všetkého spamätali, bolo už, bohužiaľ, pre nich neskoro. Pre mňa to bola využitá príležitosť.

Prečo ste pre firmu zvolili práve meno Phase?

Toto je pre mňa veľmi úsmevná otázka. Ako som spomínal, tým, že som na začiatku nevedel absolútne nič, čo sa týka obchodu a podnikania, tak aj meno firmy som vyberal náhodne. Prosto som len pozeral slovník anglického jazyka a Phase (po slovensky fáza, etapa, pozn. red.) sa mi páčilo najviac.

Mala to byť len hlavička na faktúrach, vôbec som tento názov nevyberal s cieľom urobiť zo slova Phase značku. Bolo to len sympatické slovo. Našťastie, ako sa s postupom času ukázalo, bola to veľmi dobrá voľba. Ľudia si ho ľahko zapamätajú. Okrem toho znie ako značka z inej krajiny, čo je pre nás výhoda. Keby sme mali slovensky názov, ťažko by sme sa presadzovali v zahraničí.

Najskôr ste sa zameriavali len na obchod na rozvoj predajne, prečo ste sa neskôr rozhodli rozšíriť záber firmy aj na vývoj?

Je to jednoduché. Chceli sme, aby náš zákazník dostal produkt, ktorý je niečím výnimočný. Prvý krok teda je, aby bol produkt iný, odlišný od ostatných na trhu. Preto sme otvorili vlastné vývojové oddelenie, kde stále inovujeme a prinášame nove produkty.

V našom vlastnom vývojovom oddelení dizajnér a ostatní  spolupracovníci navrhujú, vyrábajú a testujú prototypy sedacieho nábytku Phase. Zdroj: Archív Sedačky Phase

Pre porovnanie, všetky ostatné firmy na Slovensku alebo v Česku svoje výrobky kopírujú a predávajú to, čo majú vlastne všetci, akurát s inou kvalitou a cenou. Nie je to síce moc pekné, ale rozumiem tomu, keďže nedokážu takéto oddelenie vývoja financovať.

V našom vývojovom oddelení vzorkujeme a testujeme prototypy nových modelov. Až potom ich zaraďujeme do sériovej výroby. Pracujú pre nás celkom štyri výrobné fabriky a všetky sú na Slovensku. Zatiaľ sme neuvažovali o presune výroby do zahraničia, chceme pomôcť hlavne domácemu trhu práce.

Na čo kladiete pri podnikaní najväčší dôraz?

Najdôležitejší zo všetkého je pre nás zákazník a jeho spokojnosť. Hovorí to síce skoro každá obchodná firma, ale my sa o to naozaj usilujeme. Máme viac ako 25 000 spokojných zákazníkov, ktorí nás odporúčajú rodine, známym. Veľmi nás  to teší a posúva ďalej. Ak je niekto nespokojný, radšej mu vrátime peniaze. Naše heslo znie, radšej nemať žiadneho zákazníka ako nespokojného.

A v čom je zákaznícky servis Phase taký výnimočný?

Napríklad ponúkame záruku vrátenia peňazí – to znamená, že keď objednaná sedačka na mieru dorazí klientovi domov a nepáči sa mu, vrátime mu peniaze a môže si kúpiť sedačku v inej firme.

Okrem toho, po objednaní sedačky získava každý zákazník prístup do firemného systému, kde vidí, ako sa jeho sedačka vyrába, aký proces momentálne prebieha. Takže keď dorazí k nemu domov, vie presne, ako vznikala a kto všetko sa na jej zhotovení podieľal.

Nábytok pre Phase vyrábajú štyri rôzne slovenské fabriky a vďaka komplexnému firemnému softvéru môže každý zákazník sledovať vznik svojej sedačky od objednania, až po jej doručenie k nemu domov. Zdroj: Archív Sedačky Phase

Ponúkame aj zvýšenú záruku na sedacie súpravy, poťahové materiály vo vysokej kvalite a nielen záručný, ale aj pozáručný servis. Čokoľvek sa klientovi prihodí, náš technik príde priamo k nemu domov a závadu opraví na mieste, prípadne odvezie sedačku na opravu výrobcovi.

A je to iba zákaznícky servis, čo vás odlišuje od konkurencie?

Nie, ďalšia veľká odlišnosť je aj dizajn, ktorý ponúkame. Ako som už spomínal, máme vlastné vývojové oddelenie s návrhárom a aj čalúnnikom, kde sa snažíme vyrábať rôzne prototypy sedačiek.

Ďalšou našou obrovskou výhodou sú poťahové materiály, ktoré ponúkame. Tým, že máme veľmi silné postavenie na trhu so sedacím nábytkom, 80 % poťahových materiálov dostávame od našich dodávateľov, ktorí sú z celého sveta, ako exkluzivitu. To znamená, že ich nájdete len v našich predajniach a nie u konkurencie.

Zákazník si tak u nás môže objednať jedinečný model s unikátnym poťahom, ktorý nebude mať ďalších desať jeho susedov okolo.

Phase má už niekoľko predajní po celom Slovenskom a Českej republike, máte v pláne rozširovať predajnú sieť aj do ďalších krajín?

Určite áno. Zatiaľ máme devätnásť predajní a plánujeme našu sieť rozšíriť aj do iných krajín Európskej únie. Teraz sa ale venujeme hlavne zdokonaľovaniu celého systém fungovania našej firmy. Dokončujeme aj vlastný softvér, ktorý vyvíjame už takmer tri roky. Ten veľmi pomáha nielen nám, ale hlavne našim zákazníkom, aby dostali od nás čo najlepší servis od objednania, až po dodanie sedačky.

 

Váš PHASE tím